Perayaan Hantu Lapar

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian. Tiap-tiap tahun, saya ada banyak cerita hantu untuk merepek. Tetapi, tahun ini spesel sikit. Saya akan terang kepada semua apa itu Perayaan Hantu Lapar atau Hungry Ghost Festival di Malaysia.

Kaum Cina yang beragama Taoist akan mengingati Perayaan Hantu Lapar pada bulan tujuh, mengikut kalendar Cina. Biasanya, mereka akan merayaakan PJL selama lima belas hari, iaitu bermula dari malam ini hingga bulan mengambang.

Siapakah hantu-hantu itu? Biasanya, mereka adalah roh-roh yang mati tanpa keluarga. Jadi, mereka kebiasaannya merayau-rayau di merata-rata tempat. Oleh kerana mereka tak ada keluarga, tidak ada sesiapa yang bersembahyang untuk mereka. Kesian kan?

burning paper effigies for the netherworld

Jadi, orang-orang Cina beragama Taoist (orang Buddist tidak percaya terhadap perkara ini) akan menghulurkan makanan dan ‘wang-wang’ kertas kepada roh-roh ini. Wayang Cina yang tuan-tuan, puan-puan tengok merupakan hiburan untuk roh-roh kesian ini.

Jika kamu semua tengok, di tempat sembahyang sana, biasanya ada satu raksaksa bermuka hitam dan lidah panjang. Dia merupakan ketua yang menjagakan pintu neraka. Sesetengah hantu atau roh ini adalah manusia yang dahulunya telah berdosa dan telah masuk neraka kerana perbuatan mereka.

hungry ghost festival prayers

Dua minggu ini merupakan ‘Happy Holiday’ untuk si hantu ini semua. Penyembah (worshippers?) ini semua menyembah roh-roh ini atas belas kasihan seperti mana kita memberi makanan kepada pengemis.

Tak percaya? Dahulu, kawan saya yang tinggal di Kelantan, seorang Cina ada memberitahu saya perkara ini. Jirannya, Melayu. Pada suatu hari, gadis Melayu itu tiba-tiba bercakap Hokkien. Jadi mereka panggil kawan saya ke rumah mereka. Seorang lelaki Cina telah mati akibat kemalangan jalan dan dia hendak ‘balik’ ke rumahnya. Dia telah memberitahu tempat tinggal keluarganya. Kawan saya seorang jurutera, jadi dia tidak berbohong.

chinese opera

Lagi satu insiden yang saya sendiri tengok adalah ah pek Cina sebelah rumah. Dia telah pergi melepak di tempat wayang Cina itu. Tiba-tiba, dia bercakap Tamil. Kami tahu ah pek itu tidak boleh bercakap Tamil. Jadi, roh India itu telah merasuk ahpek itu.

Saya beragama Kristian sekarang. Tetapi, dahulu semasa saya beragama Taoist, saya juga ada menyembah roh-roh ini. Ini bukanlah kepercayaan karut tetapi cuma belas-kasihan dan juga untuk perlindungan diri. Maklumlah, kalau saya baik terhadap hantu-hantu tu, mereka tak lah kacau saya. Sekarang, saya cuma percaya kepada Tuhan yang satu dan percaya Tuhan maha kuasa.

Tetapi, kalau tak percaya lagi, cuba tanya kawan-kawan yang berkerja di hospital sama ada lebih banyak orang tua-tua mati di bulan tujuh. Kadang-kadang, bulan ini jugak akan berlaku banyak kemalangan jalan.

PICT4306

Jadi, tujuan saya tulis ini adalah untuk memberi sedikit penerangan mengapa sesetengah orang sembah hantu. Janganlah kita pandang serong sebelum memahami kepercayaan orang lain. Niat-niat mereka memang murni walaupun ia bercanggah dengan agama kita (Islam, Kristian atau pengikut Buddist). Tujuan utama adalah untuk memberi pertolongan kepada roh-roh yang ‘liar’ ini. Roh-roh ini biasanya digelar ‘good brothers’ atau abang-adik. Malangnya, di masa moden ini, ada banyak orang sembah hantu untuk jadi kaya dan ada jugak yang membawa konsert yang tidak senonoh.

Ahem, sekian terima kasih. I think I have written the most enlightening post on the Taoist belief for the benefits of Malays to understand. There is a wide gap between the understandings on Hungry Ghost Festival and the rational of praying to ghosts.

42 thoughts on “Perayaan Hantu Lapar

  1. dulu masa kecil,aku kerap pergi tonton wayang china ini di kampung aku. seronok dengan pelbagai watak yang berwarna warni,namun demikian aku enjoy kerana kawan aku,seorang china, dok terjemah dan memberi jalan ceritanya.

    …tetapi pasai apa di setengah tempat,sekarang ini,di mana wayang china yang patut ditayangkan itu diganti pula dengan persembahan nyanyian rock,rumba & samba dengan penari-penari go-go separuh bogel seperti gambar di atas?. Apakah itu juga satu cara untuk menghibur roh2 ini?

    cheers.

  2. ah~ there we go again.. it is the time of the month.. sigh.. how i loathe this ‘period’. my family is Taoist, so they believed this. hence, it is the time that i am not allowed to go out till late nights.. sigh.. please give back my night life!!!

  3. Is it really true that more people die in this month? When I was a kid it was a fun month bcos I got to help the temple by placing joystick on the foods people displayed on the praying table, later got to eat some of them hehe.

  4. Shaz??? Wei, how are you lah. Gracie’s ‘bro’ lah.

    Back to the topic, Dulu ar, I see dead people (ala sixth sense). Now ar, I see dumb people. (ala common sense).

  5. hey Terence! Apa lu buat di sini ahh? aik, speaking of kemalangan jalanraya, got that bus accident on today’s front pages….waaaaah…that one dasyat lah. But i suspect that one was cause by the HANTU driving the bus!…. ,my deepest condolences to the families involved. Really shocking.

  6. elo, the maybe is not more to ‘taoist’. the original of Tao’s teaching wasn’t about all this sembahyang thingy. The teaching was on Tao = moral.
    I guess it’s more of the overseas Malaysian Chinese tradition. when our forefather migrated to overseas long long ago with not much understanding of religion, they pick up or worship believes that will give them protection etc and so it goes on…just for the sake of peace of mind. and that’s how it was passed down gen to gen.

    but however, strange things always happen in the month of 7th of the lunar calendar. ie last year we have 2 month of 7th…imagine…

    my sis is one of the ‘sixth sense’ fella, she is able to sense those ‘thingy’ very strongly during 7th month…dont say they don’t exist, they do paralel-ly just that not many ppl are as luckty to have the frequenzy.
    hahaha… don’t play play…normally those who have these frequenzy are always requested or em.. how to say…telepathised by this thingy for help..like “the ghost whisperer”

    and it is also said that a child born in the month of 7 are dif..ie some are very inteligent etc..or hyperactive…i duno…but being a 7 month child i used to be very rebelious…hhohoh..

    Some Buddhist do believe of the 7 month thingy but not as to the extend of burning of those paper dolls, etc entertainment. during this month BUddhist do prayer/puja/transfers of merit for the deceased.
    and the raksasa in Buddhist as it is name is King Maya if i dont give the wrong info. as describe by Lilian it’s job functions are as per se. In Buddhist believe or some legend or real story there is this boy if correct should be a young monk who saved his mother from the worst punishment in hell and that’s how it began…hahah until maklumat lanjut banyak la membaca…

  7. Hey hey…. I do believe that “nong li” 7th month is a ‘cursed’ month or so like what auntie Lilian said.

    Yesterday is the 1st day, and we’ve witnessed one of the deadliest highway tragedy happened near Taiping, with 20 fatalities.

    Not only that, yesterday I did recieved news from my distance relative who just passed away.

    It’s really weird to have so many deaths happen within this month, well, although it cant be proven scientifically, but chiense says ?????, means better to believe it instead of trying to deny it, as there’s evidence for the cases.

    Maybe my explanation not so good enough, can somebody else can help me explain a little further? TQ..

  8. aiya 5xmom,
    U ni sangat berani ambil gambar-gambar macamtu ya… saya tak berani lor…
    semoga para-para selamat dalam bulan ini lar…

  9. I also not going anywhere this month. To pass this month, need to pretent donno this month is “Dirty Month”. šŸ˜‰

  10. terima kasih atas blog anda yang berinformasi ini.

    saya beragama Kristian sejak kecil, jadi, tiada orang pernah menajar saya tentang perayaan ini.

    saya cuma tahu yang saya tidak patut keluar lewat malam sebab banyak hantu bergembira sekarang. šŸ™‚

  11. Eh, I heard Penang got plenty best best food during Hantu Lapar time wor… Got ah??

  12. Can you explain to me; sembahyang to the ghost or sembahyang to the hell keeper for the benefit of the ghost?

  13. pasal hatu lapar nie….die suke menakutkan orang katenyelah tapi paling menyeramkan,apetah lagi langsuir,pontianak yang disiarkan di cerita sicers.tapi tak betul sebab hantu ialah kite punya kekuatan diri.jangan takut….malikatkan ade.doa banyak2 tau.nantiboleh sambung episod sickers,he,he,he

  14. web ni membuatkan sye…lebih serba thu tentang perayaan hantu lapar…td malam sye juga sempat menyaksikan,,tentang care penyambutan hantu lapar..pintu neraka mereka,,hanya 30 hari saja dibuka,,dan ape yg sye thu lagi…ketika sedang menyaksikan wayang cina….kite harus menyediakan,,,beberape kerusi dibahagian hadapan,,, untuk hantu-hantu tersebut,,,

  15. benarka????,
    no c0mm3nt but i already read….
    so,continue write n share with us!!

    smiles,,

  16. Saya benar-benar tertariklah dengan perayaan cina ini terlalu banyak perayaan yang mereka sambut..Apa yang paling saya suka sekali tentang perayaan cina ialah tentang perayaan hantu yang mereka sambut kerana mereka percaya bahawa pada hari perayaan ini roh-roh si mati akan merayau-rayau kerana tidak ada orang yang bagi mereka penghormatan..Oleh itu sekiranya ada lagi cerita hantu atau cerita apa-apa lagi yang ingin di kongsi saya amat tertarik sekali untuk menbacanya.

  17. babi betol la gambo bangang tooooo mesti tu hantu ko0pek kan yang pompuan tooooo00 dahla tak pakai baju yg pakainyer spender and coliiiiii

  18. Thanks so much for the story.. Sangat menarik untuk mendalami tentang Pesta Hantu Lapar. šŸ™‚ Teruskan menulis..

  19. hai..saya seorang student yg tgh mencari bahan utk kerja kursus..
    bole saya tau ape persediaan utk menyambut perayaan ini?
    dan apa kesan perayaan ini?
    tanx a lot..
    hope that u can help me..

  20. hye , sye nk brtnye …..slaen daripada website ney , website ape lg yg mnceritakn tntng perayaan hantu lapar ni ye???

    hope reply la diz comment……
    thanx alot
    harap dpt la wat keje kusus tntng perayaan hantu lapar ney……

  21. hahaha…….the month of ghost is not a joke!!!!juz remember for all chinese,dont come out during the nigth of ghost,they will try to find a “Ganti” for them.Then the clothes,and hair must be clean and nice.remeber!!!

Comments are closed.